Hoe onderhoud ik het beste de tegels in mijn tuin?

Hoe moet ik de tegels van mijn tuin het beste onderhouden, zodat er weinig onkruid, korst e.d. groeit?

Het zijn afwisselend grote en kleine tegels.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Ik zou het niet preventief doen maar alleen actie ondernemen als het mis is, ook gezien jouw zonnige tuin:

Stoeptegels en klinkers schoonmaken met azijn
Het schoonmaakmiddel voor een duurzaam huishouden is natuurlijk azijn! Dit ouderwetse schoonmaakmiddel blijft verrassen. En wat blijkt… ook in de tuin! Azijn, huishoud- of schoonmaakazijn, is het aanvalsplan als het gaat om de verwijdering van groene aanslag. Het aanvalsplan luidt als volgt: Veeg je terras of oprit goed en zorg dat deze zoveel mogelijk vrij is van bladeren en vuil. Vul een emmer met azijn en water (1 liter azijn en 1 liter water) en schrob vervolgens de hele bestrating van voor tot achter. Spuit vervolgens het terras niet af en laat het water met azijn opdrogen. Deze methode werkt het beste op een zonnige dag zodat de azijn goed in de tegels kan trekken. Je zult zien dat in de weken erna de groene aanslag en mos langzaam zullen verdwijnen. Hardnekkige plekken kun je nog even inspuiten met een plantenspuit gevuld met azijn. Voor onderhoud is het vervolgens verstandig om iedere keer na het vegen even te schrobben met het azijnwater zodat mos en algen geen kans meer kunnen krijgen.

Groene aanslag te lijf met afvalwater
Wat ook een veel gehoorde methode is, is het gebruik van het afvalwater van het reinigen van je huis. Bijvoorbeeld de emmer met allesreiniger die je hebt gebruikt bij het schoonmaken. Voorwaarde is wel dat je biologische schoonmaakmiddelen gebruikt om het milieu zoveel mogelijk te ontzien. Zie ook tips voor natuurlijk en duurzaam schoonmaken. Je kunt ook kiezen voor een combinatie van groene zeep en soda. Een effectief schoonmaakrecept en geheel afbreekbaar. Om het effect te vergroten kun je nog wat Biotex poeder toevoegen en oplossen. De extra enzymen in de Biotex zorgen ervoor dat de groene aanslag snel verdwijnt. Een ander middel waarover we laatst hebben gehoord, maar waar we zelf geen ervaring mee hebben, is om het kokend afgietsel van aardappelen over de groene aanslag te gooien. Even inweken en schrobben maar. Mocht je hier positieve resultaten mee hebben, laat het ons dan weten!
Las van algen en mos? Schrobben, vegen, schrobben…

Zand is een uitstekend schuurmiddel. Door regelmatig te vegen en te schrobben met wat extra zand op de tegels en een sopje zullen mos en algen zich op de terrastegels niet thuis voelen en verdwijnen. Brekerzand, zand wat wordt gebruikt bij het invegen van nieuwe bestrating, is vrij scherp waardoor het extra schuurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

onkruid, ja wat doe je daar tegen? Het onkruid uittrekken of besproeien met onkruidverdelger is de enige manier. Er bestaat ook nog een soort zand dat je tussen de voegen kan borstelen. normaal zou er dan geen onkruid meer mogen doorgroeien. Ervaring heb ik er wel niet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenvoudig en goedkoop: aardappelwater, dus het water waarin aardappels zijn gekookt, over de tegels weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat als je tuin 12 bij 6 is.... dat zijn toch aardig wat aardappels.... en aardappelwater