ik ben 18 jaar en ik krijg een boete voor mij te bevinden op verboden terrein hoeveel kan ik hiervoor krijgen?

nou precies zoals het hier boven staat, ik ben 18 jaar en ik krijg een boete voor mij te bevinden op verboden terrein hoeveel kan ik hiervoor krijgen ookal heb ik niets fout gedaan, behalve dan het me te bevinden op verboden terrein. het maximale is 405 euro dat weet ik namelijk al want het valt onder de eerste categorie. iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Computoon
9 jaar geleden
Niets fout gedaan? Het zich bevinden op verboden terrein is de fout ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het niet weten, ik dacht altijd dat dit aan de eigenaar van de grond ligt. Uit ervaring weet ik dat de boete ook 45/90 euro kan zijn.

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Wetboek van Strafrecht zijn twee bepalingen opgenomen die hiermee verband houden: artikel 138 stelt de zogenoemde huisvredebreuk strafbaar, artikel 461 richt zich op (verboden) toegang tot andermans grond. Huisvredebreuk is een ernstiger feit en geldt als een misdrijf, schending van artikel 461 een overtreding. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de mogelijkheden die politie en Openbaar Ministerie hebben om verdachten aan te pakken en ook voor de (maximum)straffen.

"Verboden toegang"
Artikel 461 is waarschijnlijk de bekendste strafbepaling uit het Wetboek van Strafrecht. Op een groot aantal plaatsen in ons land geven de blauwe bordjes aan dat het verboden is zich daar te bevinden.
Letterlijk luidt de tekst van artikel 461: ,,Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie."
Het is dus precies zoals je zelf al weet: je kunt maximaal € 405,00 boete krijgen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ongeveer de helft van de processen-verbaal wordt voor gebracht, een gedeelte wordt geseponeerd en nog eens een gedeelte krijgt een transactievoorstel. Er is geen diepgaand onderzoek gedaan maar het lijkt erop dat het dikwijls gaat om het illegaal betreden van natuurgebieden. In veel gevallen was ook sprake van een samenloop met andere strafbare feiten. Als dit bij u allemaal niet het geval is, lijkt het mij dat het boetebedrag lager uit zal pakken dan de € 405,00, maar garantie kan ik u niet geven.